Forrás: ShazyArt |
Legelőször is, aki esetleg soha nem hallott volna még
róla, a Life is Strange a Dontnod Entertainment által
fejlesztett, döntés alapú kaland játék, ami 2015-ben jelent meg. Ez azt
jelenti, hogy a játék közben neked kell eldöntened – megadott lehetőségek közül
–, hogy a karaktered bizonyos helyzetekben hogy reagáljon, vagy mit mondjon. És
ezen döntések alapján értelemszerűen többféle végkifejlete lehet a játéknak.
Az első részt még egy barátnőm gépén játszottam végig,
és teljesen magával ragadott a játék. Nagyon sokan – nagyjából húszpercnyi játék
után – lehúzták azzal, hogy tinilány-szimulátor, meg hogy nagy kaland, csak egy
kamaszlányt kell elirányítgatni benne. És ez részben igaz, de közben meg
annyira nem, hogy az szinte ordít.
Szóval az eredeti Life
is Strange-ben egy eltűnt lány után nyomozunk, és franc se tudja, hogyan,
de szerzünk egy képességet, amivel vissza tudjuk tekerni az időt. Összeszedjük
a rég elveszettnek hitt legjobb barátunkat, és közben rájövünk, hogy amúgy
senkiben sem bízhatunk, és a végén a két dolog közül, amiért az egész játék
során küzdöttünk az egyiket fel kell áldozzuk. És persze végig számolnunk kell
a meghozott döntéseink következményeivel, és hát maradjunk annyiban, hogy nem
véletlenül szerepel a játékban rengeteg helyen pillangó. (Pillangóhatás,
ugyebár). Dióhéjban ennyi, viszont a Life
is Strange ennél lényegesen több.
Mert lehet, hogy a cselekményszála ennyi, de vegyük
szépen sorra, hogy mi minden húzódik meg emögött. Korrupció (befolyásos szülő gyereke azt csinál, amit akar), nem
kívánt terhesség és abortusz, öngyilkosság/öngyilkossági kísérlet
(kinek hogy sikerül), bedrogozott
lányok, egy vélt, vagy valós tanár-diák
viszony… tényleg szükséges folytatnom? Mindemellett nem tudom szó nélkül
hagyni azt, hogy ebben a játékban nincs fekete meg fehér, és tényleg mindenki a
saját értékrendje szerint bírálhatja a karaktereket. Van benne például olyan
szereplő, aki szerintem a legnagyobb áldozata a történéseknek, mások szerint
meg ő a legnagyobb mocsok. Szóval a játék jól építi fel a karaktereit, és
meghagyja mindenki számára a lehetőséget, hogy maga alkosson értékítéletet
róluk.
A Before the
stormban, noha fejlesztő váltás történt, és átkerült a Deck Nine-hoz, minőségben
abszolút azt kapjuk, amit az eredeti játékban megszokhattunk. A látvány maga meseszép, nem
fotorealisztikus, de hát ennél a franchise-nál sosem ez volt az értékmérő
szempont. A zenei világa akárcsak az
első résznél itt is magával ragadó, sőt, még azt mondanám, jobban. Konkrétan a
játék még el se indult, de a main menu
zenéjét már le is töltöttem. A koncertes zene, amit Chloe a szobájában hallgat,
a vonatos zene…
Ahogy haladunk előre a játék során egyszerre tölt el
jó, és egy kicsit furcsa érzés, ahogyan a már jól ismert szereplőket figyelem, csak épp három
évvel korábban. Furcsa látni, hogy ki milyen szerepet töltött be például a
Blackwell életében, mert a többségre igaz, hogy nagyon mást, mint az eredeti
játékban. Nathan, Dana, Victoria, de megjelenik nyilván David is, aki azért be kell látni, szintén tesz azért, hogy olyan
legyen a viszonyuk Chloéval, amilyen. Illetve, az én egyik személyes kedvencem Frank is, és bár a csávó gyakorlatilag
az egész első rész alatt be van állva, szerintem óriási forma, és én őt már a Life is Strange alatt is imádtam.
És hát persze ott van nekünk Rachel Amber, akit megismerhetünk végre személyesen, bár Chloé szemén
keresztül, de már nem csak az elmondása alapján, és atyaég, Rachel tényleg
olyan, amilyennek a Life is Strange-ben
elmondták. Mindennek a közepe, mindennek a szíve, mindenkivel kedves, sugárzó
személyiség, akiről totál el tudom hinni, hogy ő a Blackwell reménysége, és
hogy mindenki szereti.
És én amúgy Chloét
is sokkal-sokkal jobban szeretem itt, mint az eredeti játékban. Sőt,
továbbmegyek, Chloét irányítani sokkal mókásabb, mint Maxet volt. Imádom, hogy
meghagyták Chloé szarkasztikus humorát, amivel tulajdonképpen magát védi. És
nagyon-nagyon tetszett, hogy a napló dolgot úgy oldották meg, hogy Chloé soha
el nem küldött leveleket ír Maxnek. Mert hát lássuk be, Chloé nem az a tipikus
naplóíró művészlány. Apropó művész, én nagyon kíváncsi lennék, hogy Chloé mint mi jár a Blackwellbe. Mert ugye az
tiszta sor, hogy Max, Victoria, meg Nate fotósok, Rachel és Dana drámások. És
oké, hogy tudományos és művész suli, de Chloé kémiából is bukdácsol, szóval
engem ez érdekelne.
És hogyha már Chloé-nál tartunk, baromira tetszik az ő
„super-skillje”, a „Backtalk”, azaz Visszapofázás. Max estében vissza tudtuk
tekerni az időt, és kíváncsi voltam, milyen feature lesz ebben a játékban, és
kellemes meglepetésként ért, ugyanakkor ki sem találhattak volna mást, ami
jobban passzolna Chloéhoz. Tetszik, hogy a kihívások sikeressége alapján
juthatunk előbbre a játékban, és érdeklődve várom, hogy kikkel kell majd még
összeszólalkoznunk a játék során. És egyébként furcsán többet időzök a
döntéseknél, mint az eredeti játékban. Ott ugye megvolt a lehetőségem, hogy ha
valami szarul sül el, visszatekerjem az időt. Itt viszont nincs, úgyhogy muszáj
alaposan átgondolni a dolgokat.
Nyilván egyébként elég erősen determinált a játék, és
dönthetsz bárhogyan, annyira durván nem fogod tudni befolyásolni az
eseményeket, mert ugye mivel előzményjátékról van szó, vannak dolgok, amiknek
be kell következniük. Ennek ellenére
én roppant kíváncsian várom, hogy a második, illetve harmadik részben hová
fogunk eljutni – ezekről ugye gyakorlatilag még semmit nem tudunk. Én egészen
biztos vagyok benne, hogy sokat fogjuk látni Franket, hogy fontos szerepe lesz
Nathannek (Legalábbis remélem. Egyébként, *Life is Strange spoilerek* én arról
is megnéznék egy előzmény játékot – tudom, beteg az agyam, de gondoljátok végig
–, hogy Jefferson hogyan hálózta be Nate-et [szerintem nem volt túl nehéz
dolga], és hogy aztán hogyan tartotta maga mellett. Mert sajnos nem gondolnám,
hogy erre most itt ki fogunk térni.), és hát bízok benne, hogy „Szexi
Tanárbácsi” is előkerül majd.
Összességében én nagyon-nagyon élveztem azt a
nagyjából három, három és fél órát, míg a Before
the stormmal játszottam – azért ilyen sok, mert jóóó alaposan
végignézegettem mindent, és még így se találtam meg minden lehetőséget (ezekről
a spoileres posztban részletesebben). Teljesen visszajött a hangulat, a grafika
szép, a zenék hangulatosak, chillesek, a karakterek ismerősek, de mégis kicsit
újak, és a cselekményszál is érdekesnek ígérkezik, főképp az utolsó néhány
percet elnézve. Meg hát a pár másodperces teasert a legvégén, de ezekről
részletesen tényleg a spoileres posztban írok majd.
Most már csak annyi, mielőtt lezárnám a bejegyzést,
hogy a Before the stormot bátran
ajánlom bárkinek, aki pár órányi kikapcsolódásra vágyik, még úgy is, hogy
esetleg nem ismerni az előző játékot, és nem játszott vele. Bizonyos
szempontból még akár jobb is lehet kronológiában játszani, hiszen nem tudod,
hogy hova kell eljutnod, és nincsen már egy előre meglévő véleményed a
szereplőkről, teljesen tiszta lappal tudsz indulni.
Szóval játékra fel mindenkinek, és a napokban –
szerintem hétvége fele – érkezik majd a spoileres poszt, ahol részletesebben
kitérek a karakterekre, a cselekményekre, és bemutatom, hogy én hogyan
döntöttem a fontosabb lehetőségeknél.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése